klubbmagasin for sarpsborg 08

utgave 1 - 2023

-Klubben er i en stor omstillingsprosess

Sarpsborg 08 står overfor et par tøffe år økonomisk, som krever omstilling. Prosessen skal imidlertid munne ut i at klubben skal stå bedre rustet til å møte fremtiden i norsk toppfotball. Sarpsborg 08 skal ikke lenger være så avhengig av å selge spillere for å holde skuta økonomisk flytende.

-Klubben er i en stor omstillings-prosess

Sarpsborg 08 står overfor et par tøffe år økonomisk, som krever omstilling. Prosessen skal imidlertid munne ut i at klubben skal stå bedre rustet til å møte fremtiden i norsk toppfotball. Sarpsborg 08 skal ikke lenger være så avhengig av å selge spillere for å holde skuta økonomisk flytende.

-Sarpsborg 08 har vært dyktige, og litt heldige med spillersalg og videresalg av spillere. Det har gitt oss solide inntekter i flere år.

Raymond Fjeld

"

Tekst: Jon Henriksen
Foto: Jarl Morten Andersen

Det er allerede tatt grep ved at fem personer som har sluttet i klubben ikke har blitt erstattet. Det er fem millioner kroner spart med full effekt fra 2024.

Mindre avhengig
Nå er vi inne i en periode, hvor vi har færre salgbare spillere og dermed må vi gjøre oss mindre avhengig av salg av spillere fremover, forklarer daglig leder, Raymond Fjeld.

Raymond Fjeld påpeker at Sarpsborg 08 skal fortsette med å utvikle unge spillere og selge dem når timingen er riktig, men inntektene fra spillersalg skal da gå til videreutvikling og øremerkede prosjekter i større grad enn til ren klubdrift.

Stort sprik
-Ideelt sett skulle vi ha foretatt omstillingen tidligere, men det er ingen grunn til å se seg tilbake. Vi satser offensivt fremover og er fulle av optimisme.

Sarpsborg 08 solgte spillere for brutto 44 millioner kroner i 2022. I år er det budsjettert med salg av spillere til en verdi brutto på seks millioner kroner. Tallene illustrerer egentlig hva dette dreier seg om i 2023 og 2024.

Skal øke med sju millioner
Blant annet skal inntektene økes gjennom marked, økt kommersialisering og at flere kommer på kamp på Sarpsborg stadion.

-Vi skal øke med sju millioner kroner innenfor disse områdene, og alle ansatte i klubbens markedsavdeling og administrasjonen skal brette opp ermene. Det skal jobbes knallhardt for å nå resultatene. Vi må bli enda mer kreative og dyktige. Det finnes flere muligheter ute i markedet om vi er kvikkere og noe mer effektive i hverdagen, mener Raymond Fjeld.

Ny mediaavtale
Sarpsborg 08 hadde en omsetning på 106 millioner kroner i 2022. Legger vi til selskapet Prozo, som er heleid av klubben, ble omsetningen på 126 millioner kroner. Klubben gikk med overskudd på 1,7 millioner kroner før avskrivninger i fjor. Konsernet fikk et overskudd på 2,8 millioner kroner før avskrivninger.

Budsjettert omsetning i 2023 er 90 millioner kroner.

-Hva betyr den nye mediaavtalen for Sarpsborg 08?

-Tar vi sikte på samme plassering som i fjor, altså en åttende plass, blir vi tilført ni millioner ekstra sammenlignet med 2023. Totalt vil mediaavtalen da gi oss 19 millioner kroner. Det er først når du kjemper om en plass i toppen av tabellen at de virkelig store summene løses ut.

Automotive parking light, Land vehicle, Car, Wheel, Tire, Hood
Automotive parking light, Land vehicle, Car, Wheel, Tire, Hood

Raymond Fjeld, daglig leder i Sarpsborg 08, har startet en kraftfull omstilling av klubben.

Smile, Watch, Gesture, Sleeve

Arne Normann gikk av med pensjon for å jobbe i markedsavdelingen

Etter 30 år i Gjensidige gikk Arne Normann av med pensjon 1. januar 2021. Noen uker senere var Norman på plass i Sarpsborg 08 markedsavdeling. Det har han ikke angret på en eneste dag

Arne Normann (t.v.) og Thomas Andersen jobber profesjonelt, men har plass til en solid dose humor. Det er viktig i krevende markedsjobber.

Tekst: Jon Henriksen
Foto: Jarl Morten Andersen

Arne Normann var i tenkeboksen det siste halve året før han sluttet i forsikringsbransjen. Han funderte på om han skulle bli pensjonist på heltid, eller jobbe videre med et eller annet. Et par tilbud fra tidligere kunder ble vurdert, men da muligheten bød seg i Sarpsborg 08, slo han raskt til. -Jeg kom i kontakt med Thomas (Andersen) og ble kjapt engasjert. Dette var noe jeg hadde lyst til, og det har gått veldig bra. Det har spennende og interessante dager, akkurat som det var i Gjensidige, forteller Arne Normann.

Følelser er viktig

-Stor forskjell på å selge forsikringer og å selge partnerprodukter i Sarpsborg 08?
-Både ja og nei. Noen av mekanismene er like, men jeg opplever nok at kundene tenker vel så mye med hjerte som på lommeboka når jeg snakker om Sarpsborg 08. Det er langt mer følelser knyttet til denne jobben sammenlignet med min tidligere jobb, sier mannen som blir 70 år i maimåned.

Som fotballinteressert med opphav i Tune Idrettslag, har det vært interessant og givende å oppleve Sarpsborg 08 fra innsiden. Arne Normann forklarer:
-Sarpsborg 08 er en profesjonell organisasjon, der det er høyt under taket samtidig som det stilles store krav til alle ansatte. Mange vet naturligvis ikke hvilke enormt arbeid som legges på alle områder. Tenk ikke minst på all frivilligheten.

-Har mange muligheter

- Nå som klubben skal gjøre seg mindre avhengig av spillersalg, må det hentes inn mer penger fra markedet. Hva blir den største utfordringen?
-Jeg vil heller snu på det og spørre hvilke muligheter vi har. De er nemlig store. Det finnes få hinder, men vi må utfordre og jobbe i et større regionalt område. Vi må også skape enda større stolthet rundt Sarpsborg 08.

-Husk at klubben er Sarpsborg bys klart største og beste varemerke. Vi skal klare å skape gode rammebetingelser for Sarpsborg 08, men det vil kreve en stor innsats fra alle i hele Sarpsborg-samfunnet. Det er ingen selvfølge at vi skal ha et Eliteserielag i fotball i all tid, og sportslig fremgang henger ammen med økonomi, og vise versa, fastslår Arne Normann bestemt.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Wheel, Tire, Car, Hood, Grille
Vehicle registration plate, Automotive tire, Car, Wheel, Hood

Markedssjef Thomas Andersen er framme i skoa som vanlig og tror så absolutt at det er mulig å innfri kravet om 39 millioner kroner. Er optimister
-Det blir knalltøft, men vi er optimister og jobber intenst for å klare målsettingen. Det er absolutt innen rekkevidde, for vi har mer å hente i markedet, sier han. Sarpsborg08 merker til en viss grad at vi lever i en urolig og usikker tid. Samtidig er det mange som driver god butikk samtidig som det er åpenbart at folk har behov for glede og lyspunkter. Akkurat dette kan Sarpsborg 08 gi sarpingene.

Gjort gode grep
-Det er fint driv i klubben både sportslig og administrativt. Det er gjort gode strukturelle grep som vi får effekt av over tid, og det er gledelig å se at vi rent sportslig har et solid produkt i år. Jeg har klokketro på en god sesong, sier markedssjef Andersen. Det er flere årsaker til at Thomas Andersen strutter av optimisme. En av grunnene er at Arne Normann er varm i trøya og en del av markedslaget. Andersen er full av lovord om den pensjonerte forsikringsrådgiveren.

Arne er flink
-Arne har gitt oss bedre struktur, han er flink på møtebooking og kan behandle kunder med respekt. Han har gitt oss mye på mange områder. Sarpsborg 08 søkte etter flere ansatte i markedsavdeling, men slet litt med å finne de rette personene som kunne bidra til å gjøre avdelingen bedre. Da dukket navnet Arne Normann på 68 år opp. Thomas Andersen ble nysgjerrig og ringte Arne. Det var et lykketreff. -Etter 10 minutter forstod jeg at pensjonisten var rett mann for oss. Han hadde yrkes- og livserfaring, og var fortsatt sulten i salgsøyemed. Det var bare å klinke til. Samtidig ble Patrick Walther Larsen ansatt. Han bidrar til å fylle ut rollene som trengs i markedsavdelingen, for han er en helt annen type enn Arne. -Til sammen har de to siste ansettelsene vært veldig gode for oss. Til sammen har vi nå et godt team, presiserer Thomas Andersen.

«39 millioner skal vi klare»

Markedsavdelingen til Sarpsborg 08 har fått nye og skjerpede inntektskrav i 2023. 39 millioner kroner ligger årets markedsbudsjett på. Det er en økning på tre millioner kroner fra i fjor.

Mode of transport, Automotive tire, Fuel tank, Wheel, Vehicle, Asphalt, Rolling
Mode of transport, Land vehicle, Wheel, Tire, Truck, Asphalt, Sky, Yellow
Picture frame, Smile

Handelsbanken Sarpsborg har de mest fornøyde kundene

Handelsbanken har blant Norges mest fornøyde kunder, viser Nordens største kundetilfredshetsundersøkelse blant banker. I Sarpsborg jubler de litt ekstra – ikke uten grunn.

STOLTE SARPINGER: Undersøkelser viser at Handelsbanken har svært fornøyde kunder. I Sarpsborg har de toppet listen elleve år på rad. Her ser vi Private Banking-rådgiver Carl-Erik Emilsen (f.v.), leder privatmarked Bjørnar Fjeld og Private Banking-rådgiver Mette Olsen.

ANNONSØRINNHOLD FRA

Norges beste bankopplevelse

Målet er å gi kundene Norges beste bankopplevelse. Dyktige rådgivere tett på det lokale markedet gjør dette mulig.

– Også her er det viktig for oss å bygge langvarige relasjoner med kundene våre og gi verdifulle råd for å sikre lønnsomhet for din bedrift, sier han.

Ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Handelsbanken på topp-ti-listen over de mest bærekraftige virksomhetene i Norge. Og ifølge Global Finance sin rangering, som omfatter over 500 banker over hele verden, er Handelsbanken Europas sikreste bank.

– Og gjennom nærhet til kundene, personlig rådgivning og stor lokalkunnskap, gjør dette oss i stand til å være en forutsigbar og trygg bank for våre kunder, avrunder Lerkerød.

Kontaktinformasjon:
Besøksadresse: St. Marie gate 96/98, 1706 Sarpsborg
Telefon: 69 13 37 50
E-post: sarpsborg@handelsbanken.no

Dress shirt, Glasses, Sleeve

Tekst: Erik-André Kristiansen

– Vi kjenner kundene våre veldig godt. Vi fokuserer på en mer helhetlig rådgivning enn mange andre, og det setter kundene våre åpenbart pris på, forteller Carl-Erik Emilsen, kunderådgiver privatmarked i Handelsbanken Sarpsborg.
Det folkekjære bankkontoret som holder til i St. Marie gate åpnet i 2001.

En lokal bank
Det er i forbindelse med de årlige kåringene utført av EPSI at det populære lokalkontoret stadig utmerker seg. Handelsbanken har noen av de mest fornøyde kundene i Norge, og kontoret i Sarpsborg gjør det best av alle – gang på gang.

De topper listen for ellevte år på rad.

– En helhetlig rådgivning innebærer at vi bryr oss om alle deler av økonomien din og hva som er best for akkurat deg. Det innebærer lån, sparing, pensjon, kapitalplassering, forsikring og annet som inngår i din økonomi, forklarer Emilsen.

Lokal tilstedeværelse og tilgjengelighet er det viktigste for å ivareta nære relasjoner med kundene over lengre tid.

– Her i Sarpsborg har vi hatt den samme arbeidsstaben i mange år med veldig få utskiftinger. Atmosfæren på kontoret er bra og det tror jeg definitivt smitter over på kundene våre, sier han.

Langsiktige kunderelasjoner
Som kunde i Handelsbanken har du en personlig rådgiver som kan kontaktes direkte. En rådgiver som kjenner deg, og som vil finne de løsningene som passer deg best.

– Vi har mange ansatte som har hatt de samme kundene i mange år. Derfor er det mange kunder som kjenner rådgiveren sin og de øvrige på kontoret godt, forklarer Emilsen.

Handelsbanken fokuserer på kundeopplevelsen – både digitalt og ved fysiske møter med bankrådgiverne.

– Uansett hva som skjer av hendelser eller utfordringer, vil vi alltid ha én eller flere personer som kan hjelpe deg. Og alle råd gis på bakgrunn av kundens beste, og ikke budsjetter, sier han.

Startet i januar
Selv startet han som kunderådgiver i Handelsbanken i januar i fjor. Allerede da var han imponert over bankens tilnærming til kundene sine.

– Jeg kjente dem som en konkurrent gjennom mange år. I Sarpsborg har de hatt Norges mest fornøyde kunder år etter år, og det trigget nysgjerrigheten min ytterligere. Jeg tror kundetilfredsheten handler mye om at vi er til stede og at vi har åpne kontorer hvor kundene fortsatt kan komme og treffe oss.

Selv om Handelsbanken i Norge har hovedkontor på Tjuvholmen i Oslo, kan kundene i Sarpsborg være sikre på at deres interesser ivaretas av lokalkontoret i St. Marie gate – uansett hva det skulle være.

– Vi gjør alt for at kundene våre skal være fornøyde, sier Emilsen.

Ekspanderte raskt
Det var Espen Lerkerød som var banksjef da Handelsbanken Sarpsborg åpnet i 2001.

– Handelsbanken besluttet å åpne et kontor i Fredrikstad i 1999. Det gikk såpass bra at man valgte å åpnet et kontor i Sarpsborg. Siden har det kommet avdelinger i både Halden og Moss, sier han.

I dag er banken en av Norges ledende banker innen næringseiendom.

– Vi vil gjerne vokse videre i dette markedet i denne regionen, sier Lerkerød som har jobbet i Handelsbanken i 39 år og som i dag er kundeansvarlig på bedriftsmarkedet.

Lokalkontorets kjernekunder på bedriftssiden er familieeide og eierledede foretak i Sarpsborg og i Halden. Kundekontakten foregår fra det lokale kontoret i Sarpsborg.

– For kundene betyr det at de har ett sted å forholde seg til, men Handelsbanken har et stort nettverk av fagspesialister som vi trekker inn ved behov.

HAR FULGT UTVIKLINGEN:
Espen Lerkerød var banksjef da Handelsbanken åpnet i Sarpsborg i 2001. I dag jobber han som bedriftsrådgiver.

FORNØYDE:
Assisterende banksjef Trond A. Grothe (t.v.) og bedriftsrådgiver Martin Høst er glade for at Handelsbanken har en sterk posisjon i Sarpsborg.

Automotive parking light, Personal luxury car, Motor vehicle, Tire, Wheel
Automotive parking light, Personal luxury car, Motor vehicle, Tire, Wheel